Följ oss

Kostråd från specialisten

21 januari 2014

Hälsosam mat och motion är två viktiga komponenter för kroppens energibalans och genom de val vi gör har vi möjlighet att påverka och förbättra vår hälsa.
Att göra förändringar tar tid och kräver tålamod men att lyckas känns underbart!

5 steg till en varaktig förändring:

1) Hur ser dagsläget ut? Ta lite tid och skriv ner vad du äter och hur du rör på dig för att få en realistisk bild av nuläget. Det blir utgångsläget för din personliga hälsoplan så var ärlig mot dig själv.

2) Gör en prioriteringslista på det du vill förändra och tänk efter varför du vill göra det? Målbilden är viktig för att hålla motivationsmotorn igång. Kanske känner du att du äter på tok för mycket eller fel sorts mat som gör att du går upp i vikt eller får du för lite motion för att må bra?

3) Börja arbeta aktivt med ett par punkter från din lista tills du känner att de smälter in i vardagslivet. Kanske frukost nu är en självklarhet och att promenaden under lunchen ger dig mer energi till eftermiddagen? Då är det dags att hugga tag i två nya punkter.

4) Ta kontrollen är att lyckas! Behöver jag bullen till eftermiddagsfikat eller måste jag äta upp hela lunchportionen trots att jag känner mig mätt? Gör det något om jag missar TV-tittande mot ett pass på gymmet eller en trevlig danslektion? Lås inte in dig i en automatism utan stanna upp och omvärdera dina val.

5) Belöna dig när du lyckas, det är du värd! Spårar du ur på vägen så stanna upp och tänk efter varför? Kanske var du för ambitiös eller att det inte var rätt tidpunkt? Fallgropar tillhör en omställningsprocess men leder samtidigt till nya och bättre lösningar! Lycka till!

Lycka till! 

Tina Gloaguen
Dietist/kostrådgivare sedan 1991Grundare till Skandiet AB och VOP viktopererad.se

Dietistutbildad i Frankrike där jag har arbetade med överviktsproblematiken tillsammans med läkare inom privata vården under 15 år och grundade Skandiets mottagning i Stockholm år 2000 efter hemkomst till mitt ursprungsland.