Följ oss

Lite tips om avslappningsträning

29 februari 2012

Jag satt på pendeltåget härom veckan och läste om stress och att andningsövningar kan påverka stressreaktionen. Så rätt och så lätt! Och så kan det ändå vara så svårt att släppa stress och oroande tankar och att ”bara” uppmärksamma andningen. Ökad aktivitet i stressystemet går inte att viljemässigt stänga av men systemet är påverkbart, tex via andningen.
Stressreaktionen ska bland annat leda till att muskulatur i kroppen spänns – vi förbereds för den, sedan urminnes tider, nedärvda reaktionen ”fly eller fäkta”. Med den ökade muskelspänningen påverkas också andningen - stora andningsmuskulaturen (diafragma) spänns, andetagen blir ytligare och snabbare och axlarna ”åker upp till öronen”.

Ett förslag på hur man kan använda andningen för att minska stressreaktionen kommer här, en liten ”andningsmeditation”.
Sätt dig bra och slappna av i axlarna. Fokusera på/uppmärksamma din andning . Ta sedan ett djupt andetag – fyll lungorna och håll andan några sekunder. Släpp ut luften sakta och andas sedan som vanligt några andetag innan du upprepar övningen. Gör så 3-5 gånger. Släpp sedan andningen helt fri, uppmärksamma inandning och utandning, håll fokus vid andetagen!
Det svåraste brukar vara att släppa alla andra tankar – när du märker att tankar stör ditt fokus på andningen (för det kommer tankar att göra), växla spår i hjärnan och gå direkt tillbaks till att uppmärksamma din andning igen, ev med ytterligare ett djupt andetag först. Har du svårt att somna kan du också använda denna metod – jag lovar – du somnar lättare efterhand.

Och kom ihåg – vi måste träna oss på att hålla fokus på andningen, att gå tillbaks till andningen när tankar stör!

För en avlsappnad tid, lycka till
Gunilla