Följ oss

Minska skaderisken med knäböj

5 september 2012

Nu har arbetsrutiner kommit igång, och förhoppningsvis likaså träningsrutiner. Många har för vana att börja med inomhussporter som innebandy, squash, badminton, inomhusfotboll osv. Då kan det vara bra att tänka på några detaljer för att ha en så frisk och skadefri träningssäsong som möjligt.

Som påpekats tidigare är det förstås fortfarande väldigt viktigt med en bra uppvärmning, och det finns ett tidigare inlägg om detta som kan vara bra att titta på igen.

En annan del som är viktig att tänka på är att hålla fötter och knän hela. För detta krävs styrketräning av benen och ffa låren, samt stabilitetsträning av fötter, säte och bål. Det finns en väldigt bra övning för detta; Knäböj.
Gör man övningen med helt riktig teknik blir det också god träning för stabiliteten i mage och rygg. Visst kan man träna benstyrka i maskiner, men kroppen fungerar så att den blir bra på det man tränar. Så sitter du i en maskin och tränar styrka så blir styrkan bättre i just den rörelsen i en maskin, men styrkan överförs inte helt till en annan rörelse; det vill säga där du står upp med belastning i upprätt läge. Och därför är funktionell träning så viktig. Funktionell träning innefattar all rörelse och träning som är så lik den vardagliga funktionen eller idrotten som möjligt. Därför är knäböj en av de viktigaste styrkeövningar som idrottare lägger tid på.

För att knäböjen ska ge den otroligt effektiva träningen för underkroppen måste den dock göras på rätt sätt. Och då har vi på Adolf Fredriks Fysiocenter naturligtvis lagt upp en video på You Tube med instruktioner kring detta. Ta en titt så du får den effektiva och hälsosamma träning du förtjänar!

Klicka på filmen



Med vänlig hälsning

Shirin Zarur och resten av gänget