Följ oss

Sänk din vilopuls med träning och minska risken för hjärtinfarkt!

13 januari 2010

I veckan publiceras en norsk artikel i British Medical Journal. Man har under 20 år följt 50 000 personer och studien visade bl a sambandet mellan hög vilopuls och risken för hjärtinfarkt.

En hälsosam vilopuls ligger på 60-72 slag per minut. För varje 10 slag högre vilopuls ökade risken att dö i hjärtinfarkt med 18 procent. Kvinnor under 70 med över 101 slag per minut i vilopuls mer än fördubblade sin risk. För män gav det en 73 procents ökad risk att dö i förtid.

Kvinnor som tränade regelbundet hade lägre dödlighet även om deras vilopuls var hög. Annars är träning ett bra sätt att sänka sin vilopuls.

Enligt forskarna räcker måttlig träning, där man får upp pulsen och blir lite svettig, tre gånger i veckan för att vilopulsen ska minska. På en månad med så mycket som 2-5 slag per minut!

Jag läste sammanfattningen av denna forskningsartikel i DN 100112. Den verkar inte finnas med i DN´s nätversion men kan sökas på British Medical Journals hemsida www.bmj.com.

Hur kontrollerar jag min vilopuls?

Mät direkt på morgonen eller efter 4 minuters vila. Ta pulsen genom att lägga ett par fingrar på halsen eller handleden och räkna slagen under 15 sekunder.  Multiplicera med 4 så får du antalet slag per minut. Förutom träning kan sjukdom, läkemedel, stress, kosthållning och gener kan påverka vilpulsen