Följ oss

Sammanfattning av POSE löpclinic på Bosön 24, 26 sept.

6 oktober 2011



Dr Nicolas Romanov 3:a från vänster


Så blev den av.

Under den inte alltför vältajmade lidingöloppshelgen kunde vi åtnjuta Dr. Nicholas Romanovs närvaro på Bosön då vi organiserade två tillfällen för oss och andra att delta i en sk mini-löparclinic. Syftet var att introducera Romanovs löpteknik POSE både teoretiskt och praktiskt under en halvdag. Det märktes hur passionerad Nicolas var för sitt skötebarn då han försökte destillera en två dagars grundutbildning till en fjärdedel.

Vi började med teori. Varför man ska springa enligt POSE konceptet och vilka är fördelarna?
Snabbare och skadefriare hävdade Dr. Romanov.

Vissa av oss hade nosat på POSE tekniken tidigare och hade en del missuppfattningar beträffande både det ena och det andra. En del av oss trodde att det hade något med barfotalöpning att göra men som Nicolas förklarade så blir man inte Michael Phelps för att man tar av sig badbyxorna och hoppar i poolen. ALLT handlar om teknink och vidmakthållandet av denna och det skulle vi snart bli varse om.

Posetekniken är en löpteknik som Romanov har utvecklat och strukturerat sedan -70 talet. Det går ut på att utnyttja gravitationen som propeller och inte skär muskelkraft.

Man börjar med att inta POSE:en dvs foten lyfts under höften. Axeln, höften och framfot ligger i linje.

Treenigheten till framgång heter POSE, FALL, PULL. Posen är beskriven ovan.

FALL: för att erhålla en acceleration framåt sker det i en kroppsvinkel mellan ca. 5-25° beroende på hur snabbt man vill springa. Om man överskrider en kritisk punkt faller man neråt vilket inte är ändamålsenligt vid löpning. Det handlar alltså inte om att böja sig fram utan att med vertikal kroppshållning tillåta ett lut.

PULL: för att springa måste vi växla stödyta då vi faller framåt. Romanov betonar verkligen vikten av att vi ska fokusera på att lyfta stödfoten och inte trycka ner den andra, den kommer att landa automatiskt.

 
Det låter ju så enkelt. Det är bara att stå rätt, falla lagom och dra upp foten under sig med jämna mellanrum. Men så ooootroligt dålig kroppskontroll det visade sig att vi hade.

När teoripasset var över var det dags att praktisera. Med olika övningar fick Nicholas oss att succesivt köpa konceptet och förstå att det inte är lönt att bromsa upp farten genom att sätta i foten framför oss eller låta stödjebenet sträcka för långt bak. Sprinters lutar mer, faller fortare och har kortare stödtid än långdistansare men tekniken är densamma.

Vi blev videofilmade innan och efter workshopen. Vilken obarmhärtigt grym detaljrikedom videofeedback ger. Vi sprang alla rörande fel initialt. ALLA satte ner foten framför. Hur kommer det sig? Ja, det är ett naturligt sätt som vi verka sitta i ryggmärgen. Romanov hävdar att POSE tekniken inte känns naturlig i början och det är därför som det är svårt.

Skador och skoval?

Romanov har tränat två triathlonlandslag till OS samt har en mängd elitllöpare i sitt stall.

http://www.posetech.com/athletes/elite-pose-athletes.html

Ingen skulle riskera sin karriär för att pröva ett kul koncept. De är bevis på att det går att förbättra sin prestation och hålla sig skadefriare möjligtvis till en kostnad av ökad teknikträning. POSElöparna verkar dock inte vara undantagna belastningsskador men då är det för att man har dålig teknik. Nicholas säger att han kan springa kvalitativt i alla sorters skor MEN en tunnare sko ger snabbare feedback och vice versa. En dämpad sko kan maskera dålig teknik till det är för sent. Om det gör ont att springa gör man fel säger Nicholas. Dunkar man i hälarna belastas främre skenbensmuskeln och "benhinnorna". Kommer man för mycket upp på tå belastas vaderna överdrivet. Inför att börja POSEträna rekommenderar Nicholas en mängd olika förberedande övningar för att optimera muskelelasticiteten, flexibilitet och styrka/uthållighet ffa i hamstrings. Det viktigaste av allt är att utveckla känslan i kroppen för att hålla bra teknik.

Upplevelsen var att de flesta som deltog dessa dagar blev, om stundtals förrvirrade och frustrerade, väldigt motiverade att ge konceptet en chans. Teorin är spännande och tilltalande. Den påföljande träningsvärken i vaderna för de flesta talar sitt språk att vi inte riktigt satt tekniken och anpassat strukturerna än. Vi medarbetare som deltog kommer stötta varandra genom att filma tekniken och korrigera så gott det går och vi är förväntansfulla inför eventuellt fler utbildningstillfällen.

För er som är intresserade om framtida POSE projekt anmäl er på pose@affysiocenter.se

Keep the POSE!

Med vänlig hälsning,

Nicolas Diamatoglou, sjukgymnast på Adolf Fredriks Fysiocenter